Kunstexpositie zomer 2022.

In de zomer van 2022 stond de Kloosterkerk van Kortehemmen weer in het teken van cultuurhistorie en kunst. Een kunstcollectief van 6 kunstenaars verzorgde een kunstexpositie bestaande uit schilderijen, beelden en lampen. Deze expositie is inmiddels afgesloten.

De kunstenaars:

Neeltsje Dam

Neeltsje Dam (1953) is geboren in Hallum. Op driejarige leeftijd verhuisde zij naar Boornbergum, in de Krite.

Daar bracht zij haar vroege jeugd door.

Na veel omzwervingen belandde zij in Feanwâlden,  waar ze nu nog woont.

In 1996 kwam ze in aanraking met het ‘schildervirus’ via een aquarelcursus onder begeleiding van Joke Mosselman. Later is ze overgestapt op acryl- en olieverf.

Haar inspiratiebron vindt ze in de natuur, met name in het Friese Landschap en de Wadden.

Het gaat haar niet om de precieze weergave van het landschap, maar om de impressie die de beeltenis oproept. Kleuren zijn belangrijk en worden veelal puur op het doek aangebracht.  

De schilderijen zijn figuratief met een losse toets.

E-mail: info@neeltjedam.nl

Website: www.neeltjedam.nl


Joop Bouma

Joop Bouma is geboren in Beetgumermolen en opgegroeid in Leeuwarden. Geert Mak was een klasgenoot van hem en zij werkten samen als illustrator en schrijver van de schoolkrant.

Hij heeft geneeskunde gestudeerd en werd huisarts te Burdaard. Na zijn pensionering ging hij schilderen. Enkele jaren lessen op de Foudgumer akademie brachten hem in 2003 ertoe om zelfstandig te gaan schilderen.

Inmiddels woont hij in Drachten en schildert voornamelijk figuratief en naturalistisch, maar gaat een abstrahering of ander kleurgebruik bepaald niet uit de weg. Doorgaans acrylverf op doek. Veelal landschappen en portretten.

In de 40e druk van Geert Mak’s “Hoe God verdeen uit Jorwerd” is een pentekening van zijn hand van Jorwerd opgenomen.


Jannie Hazelhoff

Jannie Hazelhoff is geboren in Appelscha en is als verpleegkundige werkzaam geweest in het academisch ziekenhuis in Groningen en in het ziekenhuis van Drachten.

Als kind tekende ze graag, maar deed daar verder niets mee. Dat kwam veel later, toen ze stopte met werken.

Het begon met lessen in centrum voor de Kunsten “de Meldij” in Drachten. Deze lessen waren vooral bedoeld om te leren werken met verschillende materialen, zoals pastelkrijt, acrylverf en olieverf.

Een paar jaar later volgde de overstap naar de lessen van kunstschilder Jannes Kleiker, waaraan ze nog steeds met veel plezier deelneemt. Hier werd duidelijk in welke richting Jannie zich ging ontplooien. Zij werkt het liefst met olieverf.

Verdieping in de schilderkunst heeft Jannie geleerd dat zij anders en bewuster kijkt naar haar omgeving, naar luchten, water en natuur. Zij kijkt hierbij scherper naar kleur en schaduwwerking. In haar schilderijen wordt dat ook tot uitdrukking gebracht. Jannie’s schilderijen zijn realistisch en figuratief.

Email: janniehazelhoff@gmail.com


Bert Meijer

Bert  Meijer ( 1946 ) is na zijn loopbaan in de accountancy in 2008 gestart met schilderen. Hij volgde cursussen bij  Sikko Mulder ( De Lawei ) en Douwe Idema.

De woorden die het meest betrekking hebben op het werk van Bert Meijer zijn: elementair kleurgebruik en abstractie. Acryl is het materiaal waar hij mee werkt, meestal royaal aangebracht.

De strakke, weidse landschappen in Noord Friesland en Noord Groningen vormen een belangrijke inspiratiebron voor hem.  Vaak ook zijn het plotselinge invallen of onverwachte vormen die interessante schilderijen opleveren.

In 2013 deed Bert Meijer mee aan het TV programma “Muse“ een initiatief van het Fries Museum en de Leeuwarder Courant, op zoek naar de beste Friese amateurkunstenaar. Bert Meijer bereikte de finalegroep.

Email: adm.meijer@gmail.com


Hilbrand Klaver

Hilbrand Klaver is geboren en getogen onder de rook van Sneek.  Een handige vader van een vriendje heeft een groepje buurt-kinderen enthousiast gemaakt voor het zelf maken van speelgoed door hen figuurzagen en timmerhandvaardigheid bij te brengen.

Tijdens zijn loopbaan heeft hij altijd gewerkt in research-omgevingen, zowel experimenteel als als software engineer. In combinatie met zijn creativiteit leverde dat interessante werk-uitdagingen op.

Na het beëindigen van zijn loopbaan kwam er een nieuwe uitdaging door de betrokkenheid bij de oprichting van het Fablab van de bibliotheek in Drachten. 3D printers en een lasersnijder kwamen binnen handbereik en inspireerden tot creatieve processen en het geven van workshops.

Zijn interesse in én het toepassen van wiskunde is vaak de basis voor het ontwerpen van allerlei vormen. “Licht maakt vrolijk” is een motto en zo ontstond de “Licht Zinnig” expositie.

Email: hilbrand04@gmail.com


Gerard Dijkstra

In 1999 is Gerard Dijkstra van de randstad verhuisd naar zijn oorspronkelijke roots, naar een woning in Nijbeets in een rijk natuurgebied.

Als beeldhouwer is Gerard Dijkstra grotendeels autodidact. Ter inspiratie volgt hij elk jaar een beeldhouwstage bij collega beeldhouwer Pieter Koning in Ierland.

Als materiaal voor zijn werk gebruikt Gerard Dijkstra Kienhout. Kienhout is duizenden jaren oud hout en onder turf bewaard gebleven. Het materiaal is dus een erfenis uit de natuur. Kienhout wordt vaak door boeren uit de omgeving gevonden bij het ploegen in deze omgeving.

Kienhout bestaat uit Pijnboom en Moereik. Vaak komt de geur van de hars nog uit het oeroude hout van soms 6000 jaar geleden tevoorschijn. Het hout zelf is inmiddels zwart geworden. Het lijkt dan wel op ebbenhout.

Gerard Dijkstra haalt zijn inspiratie uit de vormgeving van het hout. Als bij hem een idee invalt, zoekt hij een stuk hout waarvan hij meent dat het idee erin zit verstopt. Daarna gaat hij ermee aan de slag. Het werk van Gerard is geschikt voor binnenshuis maar is ook zeer decoratief voor de tuin.